Standard salgs- og leveringsbetingelser for næringsdrivende

 

 

1.PARTER

I disse standard salgs- og leveringsbetingelser (“Standard salgsbetingelser”) er Flisekompaniet AS, inkludert alle egeneide- og franchisebutikker benevnt” Flisekompaniet”, og Flisekompaniets kontraktspart ”Kjøper”.

 

2. TILBUD – AVTALER – ANVENDELSE AV STANDARD SALGSBETINGELSER – FORHOLDET TIL ANDRE BESTEMMELSER

Ethvert tilbud fra Flisekompaniet er basert på disse Standard salgsbetingelser. Ethvert tilbud gjelder samlet leveranse slik at enkeltposter ikke kan tas ut av dette.

Ved levering av standardvare fra Flisekompaniets eget lager anses Kjøperens bestilling som aksept av Flisekompaniets tilbud. Flisekompaniet blir bundet ved skriftlig bekreftelse eller påbegynt levering.

Alle avtaler mellom Flisekompaniets og Kjøper skal anses å inneholde disse Standard salgsbetingelser, og ingen endringer av disse Standard salgsbetingelser skal være bindende for Flisekompaniets. Enhver betingelse eller vilkår i Kjøpers ordre eller annensteds som ikke er i samsvar med disse Standard salgsbetingelser, skal være uten effekt. Standard salgsbetingelsene kan kun endres skriftlig og endringen må for å binde Flisekompaniet signeres av autorisert(e) ansatt(e) i Flisekompaniet.

 

3.    BESTILLINGSRUTINER

Ved bestilling må følgende rutiner følges av partene:

  • Kjøper må ved bestilling oppgi prosjektnummer, leveringsadresse og bestillers navn.
  • Flisekompaniet vil etter bestilling sende ordrebekreftelse. Straks etter mottagelse skal Kjøper kontrollere ordrebekreftelsen for eventuelle feil/avvik som Kjøper omgående må meddele Flisekompaniets ordrekontor.
  • I de tilfeller hvor varen må fremskaffes fra produsent, forbeholder Flisekompaniet seg rett til å re-bekrefte etter produsentens salgs- og leveringsbetingelser. I disse tilfellene må Kjøper godkjenne ordrebekreftelsen innen fastsatt frist, slik at Flisekompaniet kan bekrefte endelig bestilling hos produsent/leverandør.

 

4.    PRISER

For alt salg gjelder leveringsdagens priser eksklusive mva og avhentet Flisekompaniets lager, hvis ikke annet er uttrykkelig avtalt. Gjeldende bruttopris og prisendringer finnes på www.flisekompaniet.no. Avvik kan forekomme ved andre lagre p.g.a. frakttillegg. Det tas forbehold om prisendringer og endring av leverandør/produkt uten varsel, samt trykkfeil i prislister og annet skriftlig materiell.

Paller og heising utover normal lossing belastes separat.

For kontantkjøp gjelder i tillegg følgende: Alle priser på vare, hyllekant eller plakat er å forstå inklusive merverdiavgift, utlevert fra Flisekompaniets lager. Det tas forbehold om feil merke på eller ved varen.

 

5.    PRISREGULERING

Prisregulering gjennomføres normalt pr. 1. april og pr. 1. oktober hvert år. Prisreguleringer kan også skje utenom disse intervallene ved vesentlige endringer i FKs innkjøpsbetingelser, for eksempel grunnet endinger i råvaresituasjonen, markedsforhold eller valutakurser.

Eventuelle prisendringer skal varsles 1 – en – måned før iverksettelse. Prisendringer skal være basert på faktisk dokumenterte endringer av nettopris inn til Flisekompaniet eller andre dokumenterte kostnadsendringer.

Ved eventuelle endringer i dagens kalkylegrunnlag for veiledende utsalgspriser, kan enkelte bruttopriser og tilhørende rabatter endres. Imidlertid vil nettopris i avtale ikke påvirkes vesentlig av eventuelle endringer. Dersom terminal- og transportomkostninger, assuranse eller offentlige avgifter endres eller nye kommer til etter avtalens inngåelse, kan prisen endres tilsvarende.
Endringer i valutakurser og eller uforutsette innkjøpsbetingelser for selger, kan medføre endring i pris i forhold til pristilbud. I slike tilfeller plikter Flisekompaniet å informere Kjøper så snart han er klar over avviket. Alle ekstraomkostninger ved forhindret transport som ikke skyldes Flisekompaniet, betales av Kjøper.

Prisendringer varsles ved e-post til Kjøper, prismerking i butikk eller på web.

 

6.    LEVERINGSBETINGELSER

Avtales CIF, CIP, C&F, FOB, FAS, FOR-leveranser skjer disse i forhold til de internasjonale regler for fortolkning av salgsbetingelser gitt av International Chamber of Commerce (Internasjonalt Handelskammer), kjent som INCOTERMS 2010, i den grad ikke nærværende bestemmelser har avvikende regulering.

Utkjøring beregnes etter gjeldende avtale. Prisene kan i avtaleperioden endres med 30 dagers varsel. Har ikke Kjøper gitt instruksjoner om forsendelsesmåte ved bestilling, velger Flisekompaniet transportvei uten ansvar for billigste transportmåte.

Alle leveranser avrundes til hele pakker, og eventuelt hele paller ved større leveringer. Omfatter leveransen bulkvarer, er det faktisk levert kvantum som er gjeldende. Omfatter avtalen varer som ikke er lagervarer i standard pakning, forbeholder Flisekompaniet seg rett til å levere minimum 10 % mer eller mindre, beroende på varens art. Ved spesialbestilling er Kjøper forpliktet til å akseptere den avvikelse i kvantum som eventuelt oppstår ved tilvirkning. Kunden er innforstått med at levert kvantum gir grunnlag for fakturering.

Kjøper skal sørge for adkomstvei fra offentlig vei til leveringsstedet og for interne transportveier, samt at Kjøpers mottagelsesforhold tillater leveranse på anvist område.

Er avsendelsen av varen for kortere eller lengre tid umuliggjort på grunn av Kjøpers forhold, er salgssummen likevel forfalt til betaling. Varen blir da, for Kjøpers regning og risiko, lagret på leverandørenes lager, hos speditør, etc.

Flisekompaniet har på ethvert tidspunkt rett til å foreta kredittvurdering av Kjøper. Dersom Kjøpers kredittverdighet etter Flisekompaniets vurdering ikke er tilfredsstillende eller Kjøper har misligholdt en eller flere forfalte fakturaer, kan Flisekompaniet holde tilbake varer og kreve betryggende sikkerhet for rettidig betaling eller forskuddsbetaling av restvederlag og for fremtidige leveranser før levering skjer. Dette gjelder selv om restvederlaget ikke er forfalt. Flisekompaniet kan også stanse varer som er sendt.

For lagerleveranser vil ordrebekreftet fraktkostnad gjelde. For varer som står i prislisten, men som ikke lagerføres på det aktuelle lagersted, tas det forbehold om tillegg for emballasje og utlagt frakt, samt prisendring. Ekspresslevering tillegges gjeldende ekspressfrakt. Fabrikkleveranser skal alltid avtales med Flisekompaniets selger på forhånd. Gjeldende prisavtale følges dersom tilbudsnummer ikke oppgis ved bestilling. Minimumskrav for fabrikkleveranser oppgis på forespørsel. Paller og emballasje faktureres etter gjeldende satser. Transport faktureres etter produsentens satser.

For kontantkjøp gjelder i tillegg følgende: Kjøper uten gjeldende avtale om kreditt må foreta fullt oppgjør før utlevering eller utkjøring av varer kan skje.

 

7.    RISIKO-OVERGANG OG FORSIKRING

Levering anses skjedd og risikoen for varene går over på Kjøper når lastebil er ankommet anvist sted og varene er klare for lossing eller når varene er gjort tilgjengelig for Kjøper i henhold til avtale, uavhengig av om det er på Flisekompaniets anlegg. Kjøper er således ansvarlig for eventuelle skader som måtte oppstå under lossing.

Hvis Flisekompaniet påtar seg å lagre varene skjer dette for Kjøpers regning og risiko. Risikoen går i tilfelle over på Kjøper fra det tidspunkt varene er ferdig produsert eller stillet til Kjøpers disposisjon.

 

8.    BETALINGSBETINGELSER

Kjøper skal betale alle skatter og avgifter, samt alle miljøavgifter (hvis relevant) som pålegges leverte varer. Betaling skal uoppfordret skje i henhold til Flisekompaniets faktura/nota. Ved forsinket betaling belastes forsinkelsesrente i henhold til lov av 17. desember 1976 nr. 100 eller lov som trer i stedet for denne. Flisekompaniet har rett til å kreve gebyr ved purring. Betaling skal finne sted innen forfall, hvis ikke kan Flisekompaniet iverksette varestopp.  Betaling anses skjedd når beløpet er mottatt Flisekompaniets konto.

Når det er avtalt delleveranser, kan Flisekompaniet sende faktura etter hver leveranse.

Innbetalingene skal ikke kunne holdes tilbake, motregnes eller reduseres på grunnlag av klager, reklamasjoner eller motkrav fra Kjøpers side uten skriftlig forhåndsgodkjenning fra Flisekompaniet.

Er det før levering grunn til å anta at Kjøper ikke vil betale rettidig, kan Flisekompaniet kreve at Kjøper stiller betryggende sikkerhet for rettidig betaling eller betaler kontant. Flisekompaniet reserverer seg retten til å annullere leveringskontrakter for fremtidige leveranser hvis Kjøper misligholder eller må antas å ville misligholde sine betalingsforpliktelser. Slikt betalingsmislighold/antesipert mislighold medfører at samtlige fakturaer forfaller til betaling straks, selv om det er angitt annen forfallsdato på fakturaene.

Flisekompaniet kan heve inngått kjøpsavtale dersom varer er levert, men ikke betalt og det viser seg at Kjøper er insolvent, Kjøpers kredittverdighet etter Flisekompaniets vurdering ikke er tilfredsstillende og/eller Kjøper har misligholdt en eller flere forfalte betalingsforpliktelser. Ved heving plikter Kjøper å tilbakelevere ikke-betalte varer eller medvirke til at Flisekompaniet kan hente slike varer på byggeplass og/eller hos Kjøper.

Kjøper uten gjeldende avtale om kreditt må foreta fullt kontantoppgjør før utlevering eller utkjøring av varer kan skje.

Dersom Kjøper er innvilget kreditt, regnes kredittdager fra fakturadato og fremgår av ordrebekreftelse, eventuelt faktura.

Regnskapsrapporter skal fremlegges ved forespørsel. Kredittgrensen vurderes fortløpende i forhold til varebehovet og ved gjennomgang av Kjøpers resultatutvikling. Flisekompaniet har rett til å redusere kredittgrensen.  Høyere kredittgrense kan tilbys mot tilleggssikkerhet som Flisekompaniet anser tilfredsstillende.

 

9.    SALGSPANT OG EIENDOMSRETT

Det er mellom partene avtalt at Flisekompaniet har salgspant i de leverte varer som er spesifisert i ordrebekreftelse/faktura inntil den kjøpesum som fremkommer i fakturaen med tillegg av evt. transportutgifter, renter og alle omkostninger er fullt betalt. Eiendomsrett til varene overføres Kjøper når full betaling for samme er mottatt av Flisekompaniet.

 

10.    LEVERINGSTID – FRISTFORLENGELSE – FORSINKELSE

Flisekompaniet skal levere varene til avtalt tid.  Tilsvarende gjelder delleveranser. Hvis ikke annet er avtalt, gjelder skriftlig ordrebekreftelse sendt fra Flisekompaniet.

Leveringstiden kan forlenges hvis forsinkelsen beror på Kjøper eller på Kjøpers disposisjoner, eller hvis leveringen forsinkes av forhold som Flisekompaniet ikke har herredømme over, herunder forsinket levering fra produsent.

Hvis Flisekompaniet ikke er i stand til å opprettholde avtalt leveringstid eller når forsinkelse fra Flisekompaniets side anses som sannsynlig, skal Kjøper underrettes innen rimelig tid. Flisekompaniet skal så sant det er mulig, gi beskjed om når leveransen kan påberegnes å finne sted. Hvis Flisekompaniet ikke foretar levering innen det nye tidspunkt er Kjøper berettiget til å heve for enda ikke leverte varer dersom forsinkelsen er vesentlig. Ønsker Kjøper å benytte hevingsretten, skal Flisekompaniet underrettes uten ugrunnet opphold.  Dersom Kjøper ikke hever, kan Kjøper kreve standardisert erstatning som per uke skal utgjøre 1 prosent av fakturaverdien for den delen av leveransen som leveres etter det nye tidspunkt, dog oppad begrenset til 15 prosent av fakturaverdien for den forsinkede del av leveransen. Kjøper kan ikke påberope seg forsinkelser som grunnlag for ytterligere misligholdsbeføyelser, herunder erstatningsansvar overfor Flisekompaniet. For varer som skal tilvirkes/tilpasses eller som er bestilt med særlige spesifikasjoner for Kjøperens formål, kan Kjøperen likevel bare heve dersom han godtgjør at hans formål med kjøpet blir vesentlig forfeilet på grunn av forsinkelsen.

 

11.    AVBESTILLING

Hvis Kjøper avbestiller varer og/eller tjenester må Kjøper betale alle påløpte omkostninger relatert til bestillingen. Hvis varen ikke lagerføres hos den lokale Flisekompanibutikk kan varen ikke avbestilles etter at varen er levert fra sentrallager i Oslo. Varer som skal spesialproduseres og skaffevarer kan ikke avbestilles etter at de er bestilt og vil bli belastet i sin helhet.

 

12.    ANNULASJON

Foretar Flisekompaniets leverandør annullasjon av noen art som berører Flisekompaniet, har Flisekompaniet tilsvarende rett til annullasjon ovenfor Kjøper.

 

13.    RETUR AV VARER

Solgte varer tas ikke i retur uten avtale med den Flisekompaniavdeling som har levert/fakturert varen. Retur av ubeskadigede, kurante og lagerførte varer kan aksepteres etter følgende kriterier:

  1. All retur skal avtales med selger hos Flisekompaniet på forhånd. Ordrenummer eller fakturanummer skal alltid oppgis på forhånd. Ved kontantkjøp skal kvittering for kontant kjøp av varen fremvises. Dette gjelder også om Kjøper leverer varen selv.
  2. Dersom varen selges i forpakning á flere enheter, må originalemballasjen være ubrutt og i den forfatning varen var emballert fra leverandøren ved siste levering. Varer som er utgått hos leverandør, tas ikke i retur.
  3. Ved retur som hentes av Flisekompaniet, vil transportkostnader bli fratrukket etter gjeldende transportsatser.
  4. Returomkostninger vil bli trukket i kreditnota med 20 % av vareverdi. Skadede varer vil ikke bli kreditert, og kostnader for håndtering vil bli belastet Kjøper.
  5. Lim, fug, sement og mørtelprodukter tas ikke i retur.
  6. Varer som ikke inngår i Flisekompaniets standardsortiment og varer som ble levert for mer enn 30 dager siden, tas ikke i retur.

 

14.    KRAV TIL LEVERANSEN

14.1.    Kvalitetskrav
Byggevarene skal oppfylle de krav som er angitt i avtalen med Flisekompaniet.

Er kvalitetskrav ikke spesifikt angitt i avtalen, gjelder slike kvalitetskrav som er vanlige for byggevarer av den aktuelle type.

Kjøper har risikoen for at varen i sin helhet passer for hans behov. Valg av fremgangsmåte for montering og tilpassing til andre materialer etc. er Kjøpers risiko. Er materialene ikke bestilt etter en skriftlig angitt standard eller med angitte kvaliteter leveres materialene uten ansvar for spesielle kvalitetssifre eller lignende. Avvik på farger/nyanser kan forekomme mellom forevist prøve eller brosjyre/katalog og levert produkt. Flisekompaniets anbefalinger er kun veiledende.

Byggevarene skal tilfredsstille de krav i lover og forskrifter som gjaldt på avtaletidspunktet. 

Byggevarene skal være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare eller beskytte byggevarene. 

 

14.2.    Selgerens opplysningsplikt
Selgeren skal sørge for at veiledning knyttet til spesielle krav til oppbevaring, montering, bruk, drift og vedlikehold, er tilgjengelig for Kjøperen. Informasjonen skal foreligge på norsk.

 

14.3.    Kjøperens spesifikasjoner

Kjøperen bærer risikoen for følgene av feil i sine spesifikasjoner. Han bærer også risikoen for kvalitet og anvendelighet av materialer som han leverer, for anvendeligheten av navngitte produkter som han krever brukt, samt for andre ytelser som han fremskaffer eller krever brukt i forbindelse med gjennomføringen av avtalen med Flisekompaniet.

 

15.    MOTTAKSKONTROLL – REKLAMASJONSFRISTER

15.1.    Kjøperens mottakskontroll.

Reklamasjon Ved mottakelsen av varene skal Kjøper omgående undersøke disse på den måten som er vanlig i bransjen, herunder kontrollere at det er overensstemmelse mellom ankomne varer og følgeseddel og i rimelig grad foreta kvalitetskontroll. Utpakkingskontroll skal foretas i samsvar med god praksis for de aktuelle byggevarene. Eventuelle avvik eller synlige skader skal ved eller uten ugrunnet opphold etter ankomst reklameres til transportører og Flisekompaniet. Kjøper må dokumentere/påvise slike skader og mangler. Kjøper taper sin rett til å gjøre mangel gjeldende dersom Kjøper ikke varsler Flisekompaniet uten ugrunnet opphold om mangel som Kjøper har oppdaget eller burde ha oppdaget ved kontrollen (normalt samme eller senest den påfølgende virkedag). Alle reklamasjoner skal skje skriftlig.

15.2.    Senere reklamasjoner

For senere reklamasjon gjelder at Kjøper skal skriftlig reklamere senest 14 kalenderdager etter at Kjøper oppdager eller burde ha oppdaget mangelen og under enhver omstendighet før varene tas i bruk. Dersom Kjøper ikke reklamerer innen fristen, taper Kjøper sin rett til å gjøre mangel gjeldende. 

For varer som skal monteres eller bearbeides må enhver reklamasjon være skriftlig avgitt og Flisekompaniet må være gitt anledning til å undersøke forholdet før montering/bearbeiding påbegynnes.

Reklamasjon på monterte produkter aksepteres ikke med mindre reklamasjonen gjelder feil eller mangler som var umulig å oppdage før montering.

Kjøper kan ikke gjøre krav gjeldende mot Flisekompaniet senere enn 1 år etter levering.

15.3.    Spesifikasjon av manglene. Dokumentasjon

Kjøperens reklamasjon skal spesifisere art, omfang og konsekvenser av de påberopte manglene så langt det er mulig. Kjøper skal så snart det er mulig fremlegge for Flisekompaniet alle tilgjengelige opplysninger vedrørende ethvert krav.

Varen må oppbevares og emballeres forsvarlig slik at det ikke kan oppstå tvil om årsak til reklamasjonen. Reklamasjonen på byggematerialer kan bare fremsettes på den del av et parti som er tilgjengelig og som ikke er brukt, tørket eller på annen måte bearbeidet. Ved reklamasjon på kvalitet må hele partiet sees under ett, og derfor være tilgjengelig. 

15.4.    Reklamasjon på faktura

Eventuelle reklamasjoner på fakturert pris, rabatt eller andre betingelser, må meddeles Flisekompaniet raskt og senest 1 uke etter mottak av faktura. Alle fakturaer skal betales i rett tid selv om det er reklamert, såfremt ikke annet er skriftlig avtalt med Flisekompaniet. 

 

16.    ANSVARSBEGRENSNING

Ethvert ansvar Flisekompaniet måtte ha som skriver seg fra eller oppstår i forbindelse med avtalen, uansett hvordan ansvaret er forårsaket eller har oppstått, gjelder ikke for noen del av leveransen lengre enn 1 år fra leveringsdato og skal være begrenset til det beløp Kjøper har betalt for varen. Flisekompaniet er ikke ansvarlig for skjulte feil.

Flisekompaniet skal, uansett enhver annen bestemmelse, ikke være ansvarlig for indirekte tap som nevnt i kjøpsloven § 67, 2. ledd, tapsposter som nevnt i kjøpsloven § 67, 3. ledd og heller ikke annet følgetap som arbeidsutgifter, dagmulkt, skadeserstatning, leietap eller noe tap av inntekt, fortjeneste, besparelser, goodwill, oppdrag eller muligheter som Kjøper påføres, uansett grunn og uansett hvordan oppstått.

Ansvarsbegrensningene i 1. og 2. ledd i dette punkt gjelder både ved mangler og ved forsinkelse. 

Kjøper skal forsvare, erstatte og holde Flisekompaniet skadesløs i tilfelle Flisekompaniets erstatningsansvar skulle overskride ovennevnte beløp.

Har varen mangel som Flisekompaniet svarer for, har Flisekompaniet valget mellom å gi forholdsmessige avslag i prisen, heve kontrakten med godskrivning av fakturaverdien, eller å foreta den nødvendige utbedring, etterlevering eller omlevering.

Retten til å påberope seg mangler bortfaller hvis varen blir forandret eller reparert av andre enn selgeren uten dennes skriftlige forhåndssamtykke. Under ingen omstendighet har kjøperen rett til å heve kjøpet dersom mangelen ikke er vesentlig.

Hvis Kjøper ikke ønsker å benytte rekvisisjoner/fullmakter ved bestilling/henting av varer, bærer Kjøper selv ansvaret for uredelige/urettmessige uttak.

Så lenge varen er i Kjøpers besittelse og er hans risiko, skal Flisekompaniet ikke være ansvarlig for tap eller skade forårsaket av varen. Kjøper skal holde Flisekompaniet skadesløs for ethvert krav fremmet i slikt henseende i den grad Flisekompaniet har foretatt utbetalinger til dekning av slike krav.

 Flisekompaniet har ikke produktansvar, med mindre slikt ansvar følger av ufravikelige bestemmelser i produktansvarsloven av 23. desember 1988 nr. 104 eller lov som trer i stedet for denne.

Den digitale løsningen «Flisekompaniet Digital Showroom» på www.flisekompaniet.no er kun ment som et hjelpemiddel og illustrasjon og uriktige fargegjengivelser kan forekomme. For riktig fargeprøve må Kjøper innhente flisprøve i Flisekompaniet-butikk. Flisekompaniet har intet ansvar for uriktige fargegjengivelser eller andre feil på «Flisekompaniet Digital Showroom».

Dersom Flisekompaniet gir opplysninger om mengder, er dette kun en indikasjon på et antatt mengdebehov. Flisekompaniet har ikke i noen tilfeller ansvar for at oppgitte mengdebehov er riktige.

 Ansvarsbegrensningene i punkt 16 gjelder ikke dersom mangelen skyldes at Flisekompaniet har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt.

 

17.    FRITAKSGRUNNER (FORCE MAJEURE)

Ingen av partene skal være ansvarlig for mangler eller forsinkelser som skyldes hendelser eller begivenheter utenfor nevnte parts kontroll, og som hindrer eller i usedvanlig grad vanskeliggjør partens plikt til punktlig oppfyllelse av sin forpliktelse, inkludert, men ikke begrenset til, streik, lockout, ulykke, maskinskade, strømstans, brann, eksplosjon, vannmangel, ishindringer, oversvømmelse, transportvanskeligheter, utilstrekkelig tilførsel av råmaterialer, havari, mobilisering, pågående eller kommende krig (inkludert terror- og krigslignende handlinger, uansett om det foreligger formell krigserklæring eller ikke), blokade, inn- og utførselsforbud, lisensnektinger, naturkatastrofer eller hvilken som helst annen liknende eller ulik årsak, utenfor dennes kontroll. Ingen part skal være nødt til å avslutte en streik eller lock-out på betingelser som ikke kan aksepteres av denne part, etter eget skjønn. Imidlertid, når force majeure-situasjonen opphører, skal partene gjenoppta sine forpliktelser i henhold til betingelsene i avtalen innen 7 arbeidsdager eller, hvis dette ikke lar seg gjøre i det nevnte tidsrom, så snart som rimelig og forretningsmessig mulig.

Force majeure skal ikke fri en part fra punktlig oppfyllelse av finansielle forpliktelser med forfall før force majeure-situasjonen oppsto.

Avtalen skal endres tilsvarende i tilfelle av uforutsette omstendigheter, dersom disse i vesentlig grad endrer den økonomiske betydning eller innhold av leveransen eller har vesentlig betydning for Flisekompaniets virksomhet, eller hvis det etter inngåelsen av avtalen blir klart at gjennomføring av avtalen er umulig. Dersom endring ikke er økonomisk forsvarlig, har Flisekompaniet rett til å trekke seg fra avtalen helt eller delvis.

Partene kan i slike tilfeller ved varig leveringshindring, helt eller delvis heve avtalen. Hvis forholdene har midlertidig karakter, kan de kreve leveringstiden utsatt. Hvis en av partene ønsker å påberope seg noen av de omstendigheter som er nevnt i dette punkt 17 må parten innen rimelig tid underrette den annen part. 

 

18.    OVERDRAGELSE

Flisekompaniet har rett til å benytte egnet tredjepart til hel eller delvis gjennomføring av sine forpliktelser.

Kjøper kan ikke selge, overføre, overdra eller på noen annen måte behefte sine rettigheter og forpliktelser overfor Flisekompaniet uten uttrykkelig skriftlig forhåndsgodkjennelse fra Flisekompaniet. 

 

19.    KONFIDENSIELL INFORMASJON

Partene skal ikke overfor andre bekjentgjøre forretningshemmeligheter og tekniske hemmeligheter tilhørende den annen part som partene og deres respektive ansatte får tilgang til i avtaleperioden, med mindre den annen part skriftlig samtykker. Forpliktelsen til å holde informasjonen konfidensiell skal gjelde også etter at avtalen er opphørt.

Dog har Flisekompaniet rett til å kopiere, bekjentgjøre og gi slik informasjon til tredjepart dersom dette er nødvendig for å nå Avtalens formål eller for å få utført arbeid av underleverandører og/eller medhjelpere. Taushetsplikten gjelder ikke når opplysningsplikt følger av lov, forskrift eller vedtak truffet med hjemmel i lov. 

 

20.    OPPHØR AV AVTALEN SOM FØLGE AV MISLIGHOLD

Dersom partene har inngått samarbeidsavtale eller annen løpende avtale og en av partene vesentlig misligholder sine forpliktelser i henhold til slik avtale, har partene rett til å heve avtalen med øyeblikkelig virkning.

Følgende punkter anses alltid som vesentlig mislighold:

  1. Kjøper trer i betalingsstans, går konkurs, unnlater å betale gjeld til Flisekompaniet, åpner offentlige eller private forhandlinger om akkord, moratorium eller gjeldssanering, mangler midler til å dekke forfalt gjeld, trer i likvidasjon eller at Kjøper på annen måte av Flisekompaniet finnes uskikket til å utføre sine forpliktelser i henhold til sin avtale med Flisekompaniet.
  2. Kjøper manipulerer tallmateriale, herunder regnskapsrapporter.
  3. Vesentlige endringer i selskapsstruktur, herunder ved overdragelse av majoritetsinteresser i Kjøper, avhendelse av det mindre antall aksjer eller andeler som i seg selv utgjør bestemmende innflytelse (alminnelig flertall) i selskapet, Kjøpers skifte av selskapsform, samt selskapsmessige endringer, eksempelvis fisjoner, som kan forringe Kjøpers økonomiske stilling overfor Flisekompaniet.
  4. Kjøper på annen måte vesentlig misligholder sine forpliktelser som Flisekompaniets samarbeidspartner.

Punktene er ikke uttømmende i forhold til hva som anses som vesentlig mislighold.

Flisekompaniet kan i tillegg heve avtale ved gjentatte mislighold av avtalen, til tross for at hver enkelt overtredelse isolert sett ikke kvalifiserer som vesentlig mislighold.  Heving på dette grunnlag forutsetter at Flisekompaniet minst to (2) ganger innenfor en seks (6) måneders periode før heving har påpekt mislighold skriftlig ovenfor Kjøper.

 

21.    TVISTER

Enhver tvist som ikke kan løses gjennom forhandlinger skal avgjøres ved de ordinære domstoler underlagt norsk rett.

I tilfelle søksmål er Oslo rett verneting.